Celem projektu jest budowanie kompetencji i strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowanie produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.
Celem działania jest wzmocnienie potencjału eksportowego przedsiębiorców MŚP na rynkach międzynarodowych, w szczególności poprzez:
- udział w wydarzeniach targowych wskazanych na liście wydarzeń targowych, na których będą realizowane stoiska narodowe dla sektora, w który wpisuje się projekt,
- wyjazdowych misjach gospodarczych,
- kampanie promocyjne, w celu promowania marki produktowej wnioskodawcy i Marki Polskiej Gospodarki.
JAK I KIEDY SKŁADAĆ WNIOSEK?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego dostępnego na stronie internetowej PARP w terminie:
od 15 października 2024 r. do 28 listopada 2024 r.
KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE?
Dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z całej Polski, które wpisują się w jeden z następujących sektorów gospodarki:
- sektor medyczny i farmaceutyczny,
- sektor budowy i wykańczania budowli,
- sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki,
- sektor zielonych technologii (w tym OZE, GOZ),
- sektor IT/ICT,
- sektor przemysłu kreatywnego,
- sektor kosmetyczny,
- sektor maszyn i urządzeń,
- sektor meblarski,
- sektor motoryzacyjny,
- sektor pojazdów szynowych,
- sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi,
- sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
- sektor lotniczo-kosmiczny,
- sektor spożywczy.
NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE?
W ramach projektu mogą być finansowane takie działania promocyjne, jak:
- udział w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy (zamknięta lista wydarzeń);
- wyjazdowe misje gospodarcze w celu odbycia spotkań z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem wnioskodawcy w targach w charakterze zwiedzającego lub konferencjach branżowych w czasie trwania misji;
- kampanie promocyjne
Dofinansowanie można przeznaczyć przykładowo na:
- rejestrację i wpis do katalogu targowego
- najem powierzchni wystawienniczej
- najem lub budowę stoiska
- podróże służbowe pracowników (diety, noclegi, transport)
- koszty usług wykonania materiałów promocyjnych – elektronicznych (katalogi, ulotki, foldery).
JAKIE SĄ KLUCZOWE WYMAGANIA?
- Projekt wpisuje się w przedsięwzięcia objęte sektorami gospodarki wskazanymi wyżej;
- Przedsiębiorca weźmie udział w co najmniej jednym wydarzeniu targowym w charakterze wystawcy podczas imprez targowych (zamknięta lista wydarzeń);
- Wnioskodawca posiada prawo dysponowania marką (własność marki należy rozumieć jako prawo przedsiębiorstwa do korzystania z nazwy, symbolu, wzoru, znaku graficznego lub ich kombinacji);
- Prowadzenie działalności eksportowej przez dwa kolejne lata obrachunkowe w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie;
- Przychody ze sprzedaży towarów i usług na eksport na koniec 2022 r. wynoszą co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług;
- Przedsiębiorca ponosił nakłady na działalność B+R i/lub wdrożył innowację w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych przed złożeniem wniosku (potwierdzone sprawozdaniem PNT-01, PNT-02 lub PNT-02-u składanym do GUS).
Środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze:
50 000 000 PLN
- Maksymalny poziom dofinansowanie: do 50 %.
- Brak minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych.
Udział w targach w charakterze wystawcy podczas imprezy ze stoiskiem narodowym z listy opracowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, w tym wizualizacja Marki Polskiej Gospodarki (minimalnie 1 zadanie w projekcie):
a) pomoc publiczna – koszty rzeczywiste
Koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa MŚP w danych targach lub danej wystawie obejmują koszty:
- wynajmu stoiska (powierzchni wystawienniczej);
- zaprojektowania i wykonania zabudowy lub zakupu gotowych, zindywidualizowanych elementów zabudowy lub wynajmu zabudowy stoiska;
- nabycia oraz instalacji na stoisku wystawienniczym trwałego i widocznego elementu dekoracyjnego uwzględniającego założenia wizualizacji Marki Polskiej Gospodarki;
- transport i ubezpieczenie zabudowy lub jej elementów;
- wynajmu sprzętu niezbędnego do prezentacji oferty na stoisku;
- obsługi stoiska, w tym usługi tłumaczenia w celu prezentacji oferty, koszty mediów oraz koszty utylizacji odpadów związanych z utylizacją stoiska wystawowego.
b) pomoc de minimis – stawka jednostkowa na wyjazdy służbowe
Koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie i według stawek określonych poniżej:
- diet;
- ubezpieczenia uczestników podróży na czas wyjazdu służbowego;
- uzyskania niezbędnych wiz;
- zakupu noclegów;
- transportu w tym zakupu biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, promowych lub wynajem lub wykorzystanie samochodu jako środka umożliwiającego dojazd na miejsce docelowe, oraz wymagane opłaty dodatkowe, w tym za bagaż i nadbagaż, wybór miejsca w samolocie, parking, winiety, przejazd autostradą lub inną płatną drogą lub wynajmu lub wykorzystania samochodu jako środka umożliwiającego komunikację miejscową;
- dojazdów środkami komunikacji miejscowej lub wynajmu lub wykorzystania samochodu jako środka umożliwiającego komunikację.
Obszar | Stawki jednostkowe na osobę |
Europa | 5 114,00 zł |
USA | 10 394,00 zł |
Świat | 8 103,00 zł |
c) pomoc de minimis – koszty pośrednie wg stawki 7%
- opłata rejestracyjna dotycząca udziału w targach;
- rezerwacja miejsca wystawowego na targach;
- wpis do katalogu targowego;
- transport i ubezpieczenie eksponatów;
- biletów wstępu na wydarzenia targowe oraz wydarzenia towarzyszące targom tj. kongresy, konferencje, seminaria;
- organizacja pokazów, prezentacji i degustacji.
a) pomoc de minimis – stawka jednostkowa na wyjazdy służbowe (max. 3 osoby)
Koszty podróży służbowych pracowników wnioskodawcy uczestniczących w misji gospodarczej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie i według stawek określonych w Przewodniku. Kwalifikowalne są koszty:
- diet;
- ubezpieczenia uczestników podróży na czas wyjazdu służbowego;
- uzyskania niezbędnych wiz;
- zakupu noclegów;
- transportu w tym zakupu biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, promowych lub wynajem lub wykorzystanie samochodu jako środka umożliwiającego dojazd na miejsce docelowe, oraz wymagane opłaty dodatkowe, w tym za bagaż i nadbagaż, wybór miejsca w samolocie, parking, winiety, przejazd autostradą lub inną płatną drogą lub wynajmu lub wykorzystania samochodu jako środka umożliwiającego komunikację miejscową;
- dojazdów środkami komunikacji miejscowej lub wynajmu lub wykorzystania samochodu jako środka umożliwiającego komunikację.
Obszar | Stawki jednostkowe na osobę |
Europa | 5 114,00 zł |
USA | 10 394,00 zł |
Świat | 8 103,00 zł |
b) pomoc de minimis – koszty pośrednie wg stawki 7%
- bilety wstępu na wydarzenia targowe oraz wydarzenia towarzyszące targom tj. kongresy, konferencje, seminaria.
a) pomoc de minimis – koszty rzeczywiste
Kampanię promocyjną związaną z udziałem w wydarzeniach targowych (jako wystawca lub w związku z wyjazdową misją gospodarczą). Przez kampanię promocyjną należy rozumieć zespół działań marketingowych, odbywających się w elektronicznych mediach masowych, mających na celu dotarcie do wybranej grupy docelowej:
- produkcji i emisji spotów reklamowych i filmów informacyjno-promocyjnych promujących markę/ofertę/produkt przedsiębiorcy będący przedmiotem projektu;
- opracowanie elektronicznych katalogów lub broszur informacyjnych;
- reklamy w mediach targowych;
- kosztów zagranicznej reklamy elektronicznej (w tym dystrybucja katalogów i broszur) w branżowych kanałach informacyjnych;
- przygotowania i prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych na wyszukiwarkach internetowych i portalach społecznościowych (włącznie z prowadzeniem analogicznych działań w kanale mobilnym) w tym:
a) działań za granicą z wykorzystaniem reklamy internetowej, e-mailingu i innych form internetowej dystrybucji komunikatów marketingowych i promocyjnych,
b) działań SEM/SEO, na platformach aukcyjnych, zakupowych, marketplace’ach typu B2B, B2C i B2G,
c) prowadzenia bloga,
d)prowadzenia kanału w serwisach streamingowych w języku obcym (np. youtube).
Nie podlegają dofinansowaniu koszty wytworzenia materiałów promocyjnych tj.: katalogi, ulotki lub broszury informacyjne w wersji papierowej, gadżety reklamowe.
Jeśli pojawiły się jakieś pytania lub wątpliwości oczywiście zachęcamy do kontaktu!
